09 maja 2010

Super karty i super profile

Po tygodniowym urlopie postanowiłem przedstawić Wam próbkę tego nad czym pracowałem w wolnych chwilach. Nie będę ukrywał, że mocno zaangażowałem się w projekt AlterEGO, czyli miniatury fabularnej o superbohaterach. Nie zrobiłem tyle ile zamierzałem ale i tak poszło nieźle, dlatego mam dzisiaj dla was dwie rzeczy.

Po pierwsze krótką prezentację profilów superbohaterów jakimi przyjdzie nam zagrać. Bez zbędnych ceregieli oto one:

  1. Barbarzyńca – człowiek korzystający ze swoich prymitywnych instynktów
  2. Cyborg – człowiek szukający potęgi w sztucznych modyfikacjach swojego ciała
  3. Demon – istota sprowadzona z innego wymiaru, nie koniecznie tego złego
  4. Elementar – istota powstała z jakiejś formy energii
  5. Gadżeciaż – człowiek opierający swoją potęgę na przedmiotach
  6. Hybryda – człowiek poddany mutagennym właściwościom jakiejś substancji
  7. Mistyk – człowiek parający się okultyzmem i wiedzą tajemną
  8. Nieumarły – przywrócone do życia ludzkie zwłoki
  9. Obcy – przybysz z odległej galaktyki, mieszkaniec nieznanej planety
  10. Psionik – człowiek posługujący się siłą własnego umysłu
  11. Robot – syntetyczna istota obdarzona świadomości
  12. Symbiont – człowiek żyjący w symbiozie z innym organizmem

Jak więc widać jest to dość różnorodna zbieranina teł dla przyszłych herosów. Profil to pryzmat dla uniwersalnych mocy, które może posiąść każdy superbohater. Różnią się słabymi punktami oraz czynnikiem, który sprawił, że bohater jest super. Profile to nie kolejna odmiana ras czy klas postaci popularnych w RPG. To próba uniwersalnej klasyfikacji superistot, które mogłyby stać się dobrym materiałem na bohatera. Jeżeli komuś któryś profil nie pasuje do przyjętej konwencji, nie ma problemu, może bez żalu się go pozbyć. Ba, nawet jeżeli ktoś chciałby superbohaterów opartych tylko o jeden z nich, też nie widzę przeszkód. Profile to tylko filtry, które maja ułatwić wprowadzenie w grę.

Jest jednak element, na który powyżej zaprezentowane profile maja dość istotny ale nie dominujący wpływ. Są nim supermoce, czyli druga z dzisiejszych niespodzianek. Na razie powstała lista prawie pół setki jak najbardziej ogólnych supermocy, których może używać prawie każdy heros. Jednak z uwagi na pewne standardy, o których zachowanie staram się zadbać, nie wszystkie profile mają dostęp do wszystkich supermocy. Wszystko po to by bohaterowie powstali na podstawie różnych profilów nie mogli dobrać mechanicznie tych samych efektów. Co prawda promień z oczu Cyklopa dla mnie nie ma różnic mechanicznych od tego, którym posługiwał się Superman, to jednak z jakiś powodów Cyklop nie potrafił latać i nie miał super siły. Dlatego wybór profilu to także wybór ograniczonej listy supermocy.

No ale zanudzam Was niepotrzebnie a powinienem przedstawić to co widzicie na obrazku poniżej, czyli przykłady kart supermocy. Krótkie wyjaśnienie co znajduje się na każdej karcie. Oprócz nazwy supermocy mamy z lewej strony symbole cech postaci (znane z karty postaci opublikowanej poprzednio) i obok nich kostki określające na jakim poziomie danej cechy możemy nabyć daną supermoc. Większość mocy będzie miała poziomy od 3 do 5 jako, że poziomy 1 i 2 to ludzki standard a 6 to moc absolutna. Najczęściej też będą wymagane wartości tylko pojedynczej cechy acz w niezwykłych wypadkach może się zdarzyć, że supermoc może wymagać kilku cech na odpowiednich poziomach. Wszystkie te zabiegi są po to by wyeliminować z procesu kreacji i rozwoju jakiekolwiek sztuczne punkty postaci. Heros ma cechę Czujność na 3 znaczy, że może wybrać jedną sumermoc wymagającą Czujność 3. Proste. Po prawej pojawiają się i znikają literki. Uważny obserwator naliczy ich 12 czyli tyle ile jest profilów oraz pokojarzy, że odpowiadają pierwszym literom nazw tych profilów. To właśnie element filtrujący moce między profile. Jeżeli literki symbolizującej danego profilu nie ma na karcie supermocy znaczy, że bohater, który wybrał taki profil nie może zdobyć tej karty. Na koniec mamy główne okienko z tekstem w którym możemy wyróżnić zawsze trzy sekcje. Na samej górze mamy dystans na jaki działa dana supermoc, potem mamy czas jaki może ona trwać i wreszcie jaka cecha najczęściej służy do oparcia się danej supermocy. Potem mamy tak zwany tekst pomocniczy (kursywą), który nie ma wpływu na grę ale przybliża nam nieco naturę mocy. Kliknij mnie ;)Na koniec zostaje mięcho czyli mechanika działania mocy w czystej postaci. Dodatkowo, dla ułatwienia, słowa kluczowe zostały specjalnie pogrubione.

Liczę, że tym wyczerpującym wprowadzeniem w świat supermocy i profilów nieco zaostrzyłem Wasz apetyt. Nadal także chętnie przyjmę kogoś kto kreatywnie podejdzie do tematu superbohaterów lub zechce zaszczycić strony miniatury swoimi grafikami w komiksowym stylu. Nie ma się czego bać. Wbrew obiegowej opinii nie gryzę… za mocno. ;)

6 komentarzy:

  1. A tak swojego czasu krytykowałeś karty w WFRP3... A tu - wielkie nawrócenie! Tak czy siak - trzymam kciuki i czekam na więcej. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Po pierwsze karty w WFRP 3 są po angielsku a po drugie ja nie opieram na kartach całej gry a tylko stosuje je jako pomoc. Jakby tak potraktowano karty w WFRP 3 to co innego.

    OdpowiedzUsuń
  3. Po raz kolejny mi się podoba. Całość wydaje się być prosta i uniwersalna (szczególnie profile). No i całe AlterEGO poparte fajnym wyglądem graficznym zyskuje w moich oczach jako "autorska" produkcja :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo się cieszę, że ci się podoba ale daleko mu do ideału. Nie wiem co zrobię jak nie znajdzie się nikt chętny zrobić dosłownie kilka komiksowych grafik. O okładce nie wspominając. Bez tego nie śmiem wydawać takiego potworka. Same karty supermocy i postaci nie starczą za oprawę.

    OdpowiedzUsuń
  5. Profile chyba się trochę pokrywają, chociaż to zależy czy zamierzasz się rozdrabniać na wszelkie możliwe sposoby, czy też stworzyć kilka bardzo ogólnych "klas".

    Ja stawiałbym na coś takiego :

    1, Specjalista - człowiek, który osiągnął lub przebił granicę ludzkich możliwości dzięki treningowi (Daredevil lub Kraven the Hunter).

    2. Twór - "sztucznie" stworzona istota (robot, android, wyhodowane cuś).

    3. Hybryda - zmodyfikowany człowiek (mutacja, cyborgizacja, symbioza z obcym).

    4. Mistyk

    5. Przybysz - Obcy, Demon, Elementar, Whatever-from-outer-plane.

    OdpowiedzUsuń
  6. Można by tak podzielić lecz każdy profil to także różne przyczyny bycia super i różne wady. Zgadza się, że częściowo zachodzą na siebie ale tylko dlatego by był wybór. Jeżeli mamy dwóch graczy, którzy wymyślą sobie podobne postacie to profil może je dość jasno zróżnicować. Z drugiej strony można by grać w obrębie tylko jednego profilu i tworzyć rozmaite postacie.

    Z tym nakładaniem masz trochę racji bo pozornie np Cyborg i Robot powinni być podobni, jednak Cyborg to jednak człowiek, który zapragną wzmocnić swoje ciało a robot to już ukształtowany sztuczny twór. Można powiedzieć, że cyborg traci człowieczeństwo na rzecz potęgi a robot je zyskuje wraz z rozwojem.

    Mam nadzieję, że bardzo tego nie poplątam i profile będą dostatecznie wyraziste.

    OdpowiedzUsuń