16 czerwca 2015

Subiektywny słowniczek RPG cz. 1

Witam wszystkich w nowym cyklu wpisów, tym razem poświęconych trudnym terminom, a także jeszcze bardziej skomplikowanym ich definicjom. Oczywiście wszystko widziane z perspektywy mojej osoby, z nutką ironii. Cykl rozpocznę od naprawdę trudnych terminów, z którymi jeszcze żadne RPG sobie nie poradziło.

Prostota

1) P. w odniesieniu do mechaniki gry fabularnej oznacza to: dobrze opisane i przejrzyste, a przez to łatwo przyswajalne reguły. P. nie oznacza natomiast braku lub niedoboru reguł. Patrz także hasło “Reguły” w kolejnych wpisach. 2) P. w odniesieniu do świata gry oznacza stosowanie znanych wzorców, które łatwo można powielić by wzbogacić przedstawiony szkielet świata. Oznacza to także świat prosty w obsłudze, dzięki zawartym regułom. 3) P. w odniesieniu do całego systemu oznacza zazwyczaj bardzo małą objętość (kilka stron). W tym kontekście termin p. jest używany niepoprawnie.

Spójność

1) S. mylnie rozumiana jako kompletność zasad. Patrz hasło “Kompletność” w przyszłych wpisach. Termin używany jako nic nie znaczący ozdobnik mający przykuć uwagę. 2) Znaczenie s. w kontekście gier fabularnych można zdefiniować jako powiązanie reguł z przedstawionym światem i konkretnym stylem gry. Przykładowo zasady poczytalności w Zewie Cthulhu. 3) Inną definicją s. jaką można przyjąć w odniesieniu do samych reguł jest ich konsekwentne stosowanie przez autorów w całym systemie. Przykładem może być Dungeons & Dragons 5.

Elastyczność

1) E. opacznie rozumiana jako uniwersalność. Patrz hasło “Uniwersalność” w kolejnych wpisach. 2) E. reguł oznacza możliwość ich rozszerzania oraz ograniczania w przyjętych przez autorów systemu ramach. Przykładem elastycznych reguł jest np. tzw. fate fractal, znany także jako brązowa reguła. 3) E. może charakteryzować także świat gry, który pozwala grającym dodawać własne jego elementy. Przykładem może być świat Klanarchii. E. świata zmniejsza się wraz z jego szczegółowym opisem pozostawiającym małe pole do popisu dla wyobraźni.

***

Na początek starczy. Starałem się dodać przykłady zastosowania tych definicji w praktyce, ale nie jest to takie proste. Przede wszystkim dlatego, że twórcy, którzy reklamują swe działa tymi hasłami zazwyczaj mijają się z prawdą, a ci którym to wychodzi nie stosują tych haseł.

4 komentarze:

  1. Którego z tych punktów Twoim zdaniem nie spełnia Fate?

    OdpowiedzUsuń
  2. Podoba mi się na tyle, że wysilę się na komentarz. Bardzo fajne, mam nadzieję, że kolejne części utrzymają poziom.

    OdpowiedzUsuń