Walka to ciężki kawałek chleba, dlatego nie każdy z grających musi od razu wiedzieć jak wykorzystać istniejące zasady. W tym celu podsumowałem je w postaci listy manewrów, które zaszyte są w podstawowej mechanice. Czyli nie jest to nic nowego, ani opcjonalnego. Najpierw jednak podzielę się z wami założeniami jakie przyjąłem konstruując zasady walki. Dla ułatwienia po prawo, po kliknięciu w miniaturkę zostaniecie przeniesieni do aktualnych zasady gry.
Po pierwsze, podczas walki wszystkie ciosy są w tzw. otwarcie, czyli miejsce słabiej chronione. A ponieważ w trakcie walki przeciwnicy są w ciągłym ruchu ustalenie odsłoniętej lokacji jest losowe. Dodatkowo tylko głupiec lub desperat waliłby na oślep tam gdzie zbroja jest najmocniejsza. Stąd pancerz jedynie łagodzi skutki udanego ataku, a nie im całkowicie zapobiega. Ponadto stosując techniki zapaśnicze w walce wręcz można z powodzeniem pokiereszować także ciężkozbrojnego, gdyż jego zbroja tylko w pewnym stopniu chroni przed rzutami, dźwigniami i chwytami.
Po drugie, w obronie stosuje się głównie tzw. zasłony i zastawy przeciwko atakom wręcz, zaś uchylenia i uniki za osłonę przeciwko atakom na dystans. Wykonywanie jakichkolwiek skłonów w walce wręcz z reguły kończy się źle dla obrońcy. Inną sprawą jest tzw. obrona odległością, która w zasadzie polega na trzymaniu się poza zasięgiem przeciwnika i jest naturalną częścią walki. Oczywiście o ile mamy gdzie się wycofać.
Po trzecie, mało kto chce ginąć, nawet jeżeli usiekłby przy tym przeciwnika. Dlatego walka toczy się w wymianach atak-obrona. Jednoczesne natarcie (atak) obu stron zazwyczaj oznacza dwa trupy. Zapobiega temu ustalenie kolejności działań, która nadaje tempo walce i określa kto działa przed kim.
MANEWRY
- Zaskoczenie. Udana zasadzka (np. test sporny Zręczność vs Intelekt) zapewnia +10 do ustalenia kolejności (patrz Walka).
- Pomaganie. Np. przy okrążeniu przeciwnika. Ułatwienie testów innej postaci (patrz Walka).
- Przeszkadzanie. Np. gdy postać jest okrążona przez przeciwników. Utrudnienie testów innej postaci (patrz Walka).
- Atak wręcz. Np. cios pięścią, uderzenie bronią. Test sporny oparty na Sile (patrz Walka).
- Atak na dystans. Np. rzut nożem, strzał z łuku. Test sporny oparty na Zręczności (patrz Walka).
- Obrona wręcz. Np. blok tarczą, zasłona bronią. Test sporny oparty na Sile (patrz Walka).
- Obrona na dystans. Np. padniecie na ziemię lub ujście się za osłonę. Test sporny oparty na Zręczności (patrz Walka).
- Ruch i atak. Np. szarża, pchnięcie i odskok. Utrudniony test ataku i zmiana pozycji (patrz Walka).
- Postawa ofensywna. Np. natarcie przy użyciu dwóch broni. Ułatwione testy ataku i utrudnione obrony (patrz Walka).
- Postawa defensywna. Np. chowanie się za ciężką tarczą lub murem. Ułatwione testy obrony i utrudnione ataku (patrz Walka).
- Ogłuszenie. Utrudniony atak na głowę (patrz Lokacje trafienia).
- Rozbrojenie. Utrudniony atak na ręce (patrz Lokacje trafienia).
- Obalenie. Utrudniony atak na nogi (patrz Lokacje trafienia).
- Odejście. Postać wychodzi z zasięgu bliskiego na daleki. Jeżeli przeciwnik podąży za postacią może wykonać zwykły test zamiast spornego (patrz Dystans w walce).
Zapraszam wszystkich chętnych do dyskusji. Temat nie uważam za wyczerpany i jest tylko moim poglądem na walkę w tej konkretnej mechanice. Może wspólnie dojdziemy do ciekawszych wniosków.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz