11 listopada 2014

Własnoręczny Ekran Mistrza Gry

Nie będę wdawał się w zbędne dyskusje, czy komuś dzisiaj są jeszcze potrzebne takie zasłonki. Patrząc na rynek ekrany towarzyszą niemal każdej grze fabularnej, więc na pewno ktoś je kupuje. Zdziwiło mnie jednak zachowanie jednego z wydawców, który sprzedaje pustą przesłonkę, przeznaczoną do wypełnienia ściągniętymi z jego strony tabelami i pomocami. Wszystko pięknie, ale za prosty w swej konstrukcji ekran każe sobie zapłacić przeszło 100 pln. Poniżej pokażę Wam jak zrobić swój ekran prostymi metodami i praktycznie za bezcen.

Do przygotowania własnego uber-ekranu wartego kokosy będą nam potrzebne:

  • 3 lub 4 koszulki na dokumenty formatu A4,
  • 3 lub 4 arkusze grubej tektury tego samego formatu,
  • biurowa taśma klejąca bezbarwna,
  • nożyczki.

Czas wykonania: ok 20 min.

Koszt: ok 5 pln

1. Koszulki pozbawiamy perforacji z boku odcinając ją nożyczkami, uważając jednocześnie by koszulka się nie rozwarstwiła, gdy przetniemy za blisko łączenia (choć nie ma tragedii, bo od czego mamy taśmę klejącą).

2. Wkładamy w koszulki przygotowana tekturę (jeżeli nie mamy gotowych arkuszy, wycinamy je z większego arkusza, lub odcinamy okładki kartonowego skoroszytu, jak ja to zrobiłem). Ważne by tektura była dosyć sztywna i dobrze wypełniała koszulkę.

3. Układamy ściśle obok siebie koszulki z kartonem w środku, tak by otwarta góra koszulek znajdowała się po jednej stronie. Tak uzyskamy ekran w układzie pionowym, lecz możemy zrobić ekran także w układzie poziomym. W tym wypadku musimy tylko celowo rozciąć jeden z długich boków każdej koszulki.

4. Sklejamy wszystkie skrzydła naszego przyszłego ekranu bezbarwną taśmą klejącą i gotowe.

Od teraz możemy włożyć w każdą z koszulek po obu stronach co nam się żywnie podoba. Zaręczam Wam, że jakością wykonania nie będzie wiele ustępowała komercyjnym produktom, a przy okazji zaoszczędzimy wiele kasy i czasu, którą będziemy mogli spożytkować np. na jakiś podręcznik. Sam wykonałem taką wiele lat temu i służy mi do tej pory.

5 komentarzy:

  1. Lepsze (bo sztywniejsze) są obwoluty (ofertówki) otwierane tylko od góry. Można taką nakleić na tekturę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja poszedłem do punktu ksero, wydrukowali mi cztery szpalty, zalaminowali i zbindowali razem. Efekt niemal ten sam, ale o wiele solidniejszy i wygląda bardziej pro. Koszt to było jakieś siedem złotych, więc umówmy się, że "do przeżycia" ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja dostałem w prezencie zasłonkę do PFa i mam taką samoróbkę. Taka samoróbka ma segmenty w formie pionowych arkuszy A4, PFowa ma niższe i szersze segmenty. Wolę tę drugą, bo nie zasłania mi całego stołu kiedy za nią siedzę, a jej cztery szerokie segmenty ustawione w literę M dają 100% stabilność. I to gruba zasłonka, nie papierowa jak większość. Tak więc przy samoróbkach polecam zwiększyć ilość segmentów do 4 i zrobić je niższe. Koszulki i wkładki też da sie do tego dostosować :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Można poszukać czegoś takiego (gdzieś widziałem w rozsądniejszej cenie):

    https://www.ofix.pl/segregatory_prezentacyjne,segregator_prezentacyjny_esselte_a4_30mm_4dr_16_mm_do_140_kartek_bialy.html

    Do tego po sesji składasz i wrzucasz do plecaczka.

    OdpowiedzUsuń
  5. ja zrobie sobie taki ekran z desek albo płyty osb będzie sporo roboty ale będzie warto a jedyny koszt jaki poniose to płyty osb oraz zawiaski

    OdpowiedzUsuń