15 stycznia 2011

Kartmistrz przedstawia - Kryształy Czasu

Tak jest, oszalałem. Z odmętów polskiej sceny RPG wyciągnąłem rodzimy odpowiednik OD&D. Stara miłość nie rdzewieje. Nadal jest to jeden z najkoszmarniejszych systemów pod względem mechanicznym, ale ma swój niezaprzeczalny urok. No a jak lepiej uhonorować pierwszą polską grę fabularną jak nie nową kartą postaci? Starałem się by była jak najbardziej uniwersalna. Zresztą oceńcie sami.

Nie bez powodu wspomniałem o OD&D, bo pod wieloma względami Kryształy Czasu przypominają tą ikonę retrogamingu. Nie jest tajemnicą, że autor Artur Szyndler czerpał garściami z AD&D, WFRP i innych gier, w które w tamtych czasach grywał. Jednak nie tylko charakter postaci, poziomy, czy profesje przypominają potomka D&D, ale i sama klasyfikacja edycji. Od samego początku publikacji KC towarzyszyła atmosfera niedomówień. Przypomnę, że pierwsze wydanie Kryształów odbyło się na łamach nieśmiertelnego czasopisma Magia i Miecz w 1993 roku. Jednak autor rozdawał tzw. wersję dyskietkową (przez fanów zwaną edycją 0) przyjaciołom i znajomym już kilka lat wcześniej. Wielu młodszych fanów KC mogło trafić tylko na podręcznikową edycję (tzw. drugą) wydaną przez wydawnictwo MAG w 1997 roku, więc dosyć późno. Mogło by się wydawać, że przez tyle lat udało się dopracować system i na ponad 400 stronach podręcznika zawarto kawał materiału. Nic bardziej mylnego. Wg autora nie opublikowano nawet 10% jego dzieła a wg najbardziej zagorzałych fanów wręcz zepsuto system. Kto ma rację, nie wie nikt. Kilka lat temu w Internecie pojawiła się tak zwana 3 edycja, autorska próba dopisania tego czego zabrakło w poprzednich edycjach. Niestety strona szybko zniknęła i funkcjonuje tylko jako backupy przesyłane z rak do rąk.

Jeżeli zainteresował Was temat KC zapraszam do przeczytania dwuczęściowego wywiadu z autorem, który przeprowadził Borejko (cześć pierwsza i część druga). Ponadto polecam zajrzeć pod adres krysztalyczasu.pl. Bywam tam regularnie odkąd odżyły wspomnienia. Z tego powodu cierpią aktualizacje blogu, co jeszcze potrwa. Wybaczcie.

8 komentarzy:

  1. Karta fajna, ale jak retro, to retro - dlatego używam kart z MiMa ;-)

    KC prowadziłem na FanFeście w 2010. Miałem 8 osób, przez 3 godziny robiliśmy postaci. Zagraliśmy 1/4 "Demonicznej Hordy" :-)
    W 2011 będę prowadził dalszą część scenariusza.


    l.

    OdpowiedzUsuń
  2. No to do 2014 się uwiniesz. ;)

    Ciekaw jestem czy na tegorocznej Avangardzie pojawi się moja karta i oczywiście KC.

    BTW, robię skrót zasad, który przyspieszy tworzenie postaci i prowadzenie rozgrywki.

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetny pomysł na hołd dla KCetów. Ja zagrałem w KCety już w czasach pełnego rozkwitu RPG w Polsce - taka swoista zabawa archeologiczna. Piękne wspomnienia z prowadzenie drużynie złożonej z samych wyznawców Morglitha :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Karta git ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dzięki, starałem się. Gdyby nie kłótnia na forum KC karta wyglądała by zupełnie inaczej i wcale nie wiem, czy lepiej.

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam. Da radę gdzieś zobaczyć tą kartę, lub zdobyć ? Gram w KC od 1993 roku, ale szukam nowych, lepiej zrobionych niż MiM-owe kart.

    OdpowiedzUsuń
  7. Anolionie, tutaj:
    https://docs.google.com/viewer?url=http://tekronicum.pl/karty/pliki/kc_karta5.pdf

    Albo jeszcze lepiej kliknij u góry tej strony zakładkę "Kartmistrz" - tam znajdziesz mnóstwo pięknych kart postaci - a potem szukaj pod literą "K" (jak Kryształy Czasu).

    OdpowiedzUsuń
  8. Przepraszam Cię bardzo Anolion, że nie odpowiedziałem. Mój przedmówca udzielił wyczerpującej odpowiedzi.

    OdpowiedzUsuń