20 maja 2023

Karty BHS

Ostatnio bawię się dużo kartami. Nie chodzi bynajmniej o karty postaci, czego można by się po mnie spodziewać, ale o formę kart do gry. Może nie wszyscy o tym wiedzą ale jestem wielkim zwolennikiem używania kart podczas sesji RPG. One bardzo wiele ułatwiają i otwierają nowe możliwości. To co normalnie musiałoby być odtwarzane z podręcznika lub wpisywane na karcie postaci może zostać zastąpione specjalnie przygotowanymi kartami. Są jednak rzeczy, które przydają się w każdej rozgrywce, niezależnie od systemu. Dzisiaj właśnie o takich kartach chcę Wam opowiedzieć.

W tytule użyłem skrótu BHS, który pewnie nie wszystkim jest znany. Chodzi o Bezpieczeństwo i Higienę Sesji, co jest nawiązaniem do BHP (Bezpieczeństwo i Higiena Pracy). Wielu mądrzejszych ode mnie ludzi rozpisywało się na ten temat, dlatego pozwólcie, że ja nie będę i przedstawię Wam od razu narzędzie, które zaprojektowałem dla siebie:

Karty BHS wg Jagmina

Oczywiście nie opracowałem tego bez solidnych źródeł, którymi w tym wypadku były:

  • Karta X autorstwa Johna Stavropoulosa
  • Karta O autorstwa Kiry Magrann (link prowadzi do strony Graj Kolektyw, gdzie wytłumaczono m.in. działanie tej karty oraz innych tu zaprezentowanych rozwiązań z dziedziny BHS)
  • Support Flower od The Act Apart
  • Script Change autorstwa Brie Beau Sheldo
  • Safety Cards według RPG Clinic

Szczególnie to ostatnie rozwiązanie przemówiło do mnie wizualnie. To na podstawie Safety Cards postanowiłem opracować własną, rozbudowaną wersję kart. Dodałem jedną kartę, która pełni podwójną funkcję znaną ze Script Change. Ponadto pomyślałem, że to dobry przyczynek do użycia kart nie tylko w celach utrzymania bezpieczeństwa i higieny sesji, ale także jako sposób na sygnalizowanie technicznych elementów sesji zahaczających o metagrę.

Na koniec mała tylko uwaga techniczna co do pliku. Karty są w nietypowym rozmiarze (90 x 65 mm) pasującym do koszulek, które posiadam co do milimetra, więc jeżeli posiadacie inne to polecam przeskalować je przed wydrukiem. No i nie rozcinajcie kart na środku, tylko je zegnijcie wzdłuż tej linii. Wtedy uzyskacie kartę sztywniejszą i dwustronną, w odpowiedniej orientacji, co ma szczególnie znaczenie w przypadku jednej karty.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz