01 sierpnia 2024

Wieści z Kartmistrza #3

To koniec! W przyszłym roku kończy się hosting, na którym utrzymywany jest serwis Kartmistrz i od nowego okresu rozliczeniowego jego cena wzrośnie niebotycznie. Jak wiecie serwis jest darmowy i miał taki pozostać, ale na obecnym hostingu będzie to niemożliwe. Musiałem podjąć więc drastyczne kroki.

Przede wszystkim cały serwis musi zostać przeniesiony na nowy, racjonalnie wyceniony hosting. I tu pojawia się pierwszy problem. Obecna wersja serwisu opiera się na przestarzałej technologii i kolejne hostingi wycofują jej wsparcie. Co za tym idzie nie wszędzie Kartmistrz będzie działał. Niestety aktualizacja serwisu w obecnym stanie jest poza moimi możliwościami.

Jedyne wyjście jakie znalazłem to napisanie całego serwisu od podstaw. Oznacza to, że nie zostanie nic ze starego kodu strony, co mogłoby przeszkadzać przez następne lata w aktualizacji. To także okazja na pewne modyfikacje. Przede wszystkim zmieni się wygląd strony i sposób prezentacji treści. Uproszczę wszystko do niezbędnego minimum. Być może wreszcie uda mi się zrobić wersję przyjazną dla małych ekranów typu smartfon. Na razie jednak wycinam to, co się przez lata do niczego nie przydało.

Drugi problem to domena kartmistrz.pl, która wygasa nieco później, ale też w końcu to nastanie. Próbowałem ją przetransferować, lecz znów obecny usługodawca rzuca mi kłody pod nogi. Łatwiej jest poczekać aż domena wygaśnie i ją wykupić u nowego dostawcy. To oznacza, że strona przez jakiś czas (około miesiąca) będzie niedostępna pod starym adresem. Prawdopodobnie będzie domena tymczasowa.

No i największe wyzwanie jakie mnie czeka to przeniesienie wszystkich wpisów do nowej bazy. Nie będzie to jeden do jednego, dlatego raczej nie pomoże tu żaden skrypt, choć jeszcze pomyślę jak to ugryźć. Najwyżej czeka mnie żmudna, ręczna robota. Wiecie, że do tej pory udało się zebrać ponad 800 plików? Nie wydaje się to dużo, ale jak patrzę na bazę to sporo tam tych linijek.

Piszę to wszystko byście nie byli zaskoczeni, gdy nagle Kartmistrz "zniknie". Mimo, że modernizację serwisu planowałem od wielu lat, to nieracjonalne zachowanie usługodawcy hostingowego zmusiły mnie do wcielenia ich w życie. I to nie tak, że przespałem ostatnie lata pod kamieniem i obudziłem się w nowej rzeczywistości, w której wszystko zdrożało. Nie mówimy tu o podwyżce dwu-, trzykrotnej, tylko co najmniej dziesięciokrotnej. Szaleństwo! Przy czym konkurencja ma o wiele lepsze ceny.

Zaś do Was mam ostatnią prośbę o wpłacanie na Kartmistrza. Dodam tylko, że obecnie testuję obiecujący hosting, który w podobnej cenie co aktualny pozwala wykupić usługę na 10 lat! Niestety też planują wycofanie obsługi starszych technologii, ale nie wiadomo jeszcze kiedy. Tym bardziej ważne jest Wasze wsparcie, by taka sytuacja się nie powtórzyła i serwis działał jak najdłużej.

Przy okazji jakby ktoś się zastanawiał dlaczego Kartmistrz trochę zamarł z nowościami w ostatnim roku, to właśnie powyższe powodem. Działam w sprawie od dłuższego czasu co pochłania mnóstwo wolnych chwil, wysiłku intelektualnego oraz pieniędzy. Jakbym miał oszacować swój wkład w ten serwis tylko w tym roku to z pewnością byłoby to ponad 20 000 PLN. To tak, żaby Wam uzmysłowić ile tak naprawdę kosztują darmowe rzeczy. Byście nie musieli nic płacić, oglądać reklam i informacji o ciasteczkach (w tym zbieranie danych).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz